Hyppää pääsisältöön
Antti Vaalas testasi, millaisia mailoja ovat Cobran Radspeed-draiverit..
GoGolf

Cobran Radspeed draiverit testissä – seniorilla pallo lensi yli 230 metriä ilmassa

GoGolfin Antti Vaalas kävi testaamassa Cobran Radspeed -draivereita. Millaisia mailat ovat ja miksi eri versioita pitää olla kolme kappaletta.

Tehtäväni on kokeilla Cobran Radspeed draivereita ja kertoa niistä. Aloitetaan nimestä: mikä ihmeen Radspeed?

Videolla puhun kuinka rad amerikkalaisessa slangissa on lyhenne radikaalista, tarkoittaen jotain uutta ja tosi mageeta. Cobran sivuilla annetaan virallisempi selitys: siellä puhutaan sanoilla radial weighting ja radius of gyration. Lyhyesti sanoen lavassa olevia painoja on viety mahdollisimman kauaksi keskipisteestä. Radspeed perheessä on kolme eri mallia, lopputuloksena jokaisessa painopiste on selkeästi eri paikassa.

Painopisteen siirtämisessä ei ole mitään uutta ja radikaalia. Mailanvalmistajat ovat puhuneet samasta asiasta vuosia. Mutta Cobran mukaan asia tehdään entistä paremmin. Kehittyneen T-Bar-rakenteen (kuin t-katto urheiluautossa) ansiosta lavan runko 7 grammaa aiempaa mallia kevyempi. Lisäksi Radspeedin lavan yläosan ympäri kietoutuva hiilikuitukatto on 6 grammaa edellistä mallia kevyempi.

Nämä grammat ovat nyt mahdollista siirtää kauemmaksi lavan painopisteestä.

Ulkonäkö on pitkälti makuasia. Omaa silmääni Radspeedin lapa miellyttää. Peliasennossa ulkonäkö on hillityn tyylikäs, kirkkaimmat keltaiset eivät lähtöasennossa näy. Erityisesti pidän lyöntipinnasta, jota Cobra kutsuu nimellä Infinity face. Lyöntipinta jatkuu kuin loputtomiin sen kulkiessa joka puolelta yli reunojen. Suojaako se yläreunaa ikäviltä jäljiltä? En tiedä, sillä en ole omalla draiverillani vielä ''kynttilää'' lyönyt.

CNC-jyrsimellä valmistettu Infinity face on toki tuttu aiemmistakin Cobran draivereista. Cobra kertoo CNC-työstön olevan tarkempaa kuin manuaalinen valmistaminen, se lienee helppo uskoa. Kun rakentamisen prosessia on myös lyöntipinnan kohdalla kehitetty entisestään, antaa se maksimi pallonnopeuden aiempaa isommalta alueelta Cobran kertoman mukaan.

Kuten alussa mainitsin, Radspeed draiveriperheessä on kolme mallia – Radspeed, Radspeed XB ja Radspeed XD. Miten valita itselle paras malli? Lähtökohta valintaan on ymmärtää mallien erot.

Radspeed

Cobra-KING-RADSPEED--Driver.jpg

Cobra King Radspeed -draiveri sopii hyville pelaajille.
Cobra King Radspeed -draiveri sopii hyville pelaajille.
Cobra Golf

Tämä on Radspeed-perheen standardimalli, sen lähtökulma ja spinnin määrä on matalin. Sen painopiste on selvästi edempänä lavassa kuin XB-mallin. Tämän takia se ei ole yhtä anteeksiantava, mutta toisaalta lentokaari on helpommin työstettävissä pelaajan toimesta. Maila löytyy omasta bägistäni 9-asteisena.

Mielenkiintoisin ominaisuus standardimallissa on kaksi keskenään siirrettävissä olevaa painoa. 12 gramman paino on tehtaalla asennettu etuosaan ja 2 gramman paino takaosaan. Muutaman kierroksen jälkeen omalla mailallani en ollut tyytyväinen mataliin kaariin, joten vaihdoin painot toisinpäin. Ero oli merkittävä, lähtökulma nousi selkeästi ja oikealle blokatut avaukset vähenivät.

Radspeed XB

Cobra-KING-RADSPEED-Driver-XB.jpg

Cobra King Radspeed XB -mallissa painoa on enemmän takana.
Cobra King Radspeed XB -mallissa painoa on enemmän takana.
Cobra Golf

Kirjaimet XB viittaavat sanoihin extreme backweighting, eli painopiste tässä mailassa on takana. Se tekee mailasta Radspeed-perheen anteeksiantavimman. Siksi sen mielestäni pitäisi olla suosituin versio klubipelaajien keskuudessa, ja oletan että asia myös näin on.

Cobran nettisivut suosittelevat mailaa tasoitusryhmälle 5–15. Ihmettelen kuinka suppea suositus on. Voisin helposti kuvitella mailan aivan uudellakin golfarilla, kaverilla joka haluaa saman tien satsata parempaan draiveriin.

Radspeed XD

Cobra-KING-RADSPEED-Driver-XD.jpg

Cobra King Radspeed XD -draiveri on draw-painotteinen.
Cobra King Radspeed XD -draiveri on draw-painotteinen.
Cobra Golf

XD-kirjaimilla tarkoitetaan sanoja extreme draw. Eli mailassa painopiste on asetettu site,n että slaissia ei pitäisi tulla. Tästä pitää huolen kiinteä 10 gramman paino lavan kantaosassa.

Draiveri on siis puhtaasti niille, jotka lyövät jatkuvasti slaissia. Niille, jotka eivät yrityksistä huolimatta saa sitä korjattua. Videolla kokeilin lyödä tarkoituksella kunnon slaisseja - kevyesti oikealle kaartuviksi fade-kierteiksi lyönnit jäivät. Kantapainotus siis toimii. Itse pidän siitä, että XD näyttää normaalilta mailalta verrattuna moneen muuhun anti-slice draiveriin. Lyöntipintaa ei ole käännetty silmiinpistävän vahvasti vasemmalle, eikä varressakaan ole offset-rakennelmaa.

Jos olet miettinyt uutta draiveria niin suosittelen kokeilemaan Cobran Radspeed -draiveria. Harkinnan jälkeen tiedät varmasti mitä perheen kolmesta vaihtoehdosta sinun kannattaa ensisijaisesti kokeilla. Sen jälkeen tarvitsee toki valita vielä sopiva varsi ja nostokulma. Etenkin varsivalikoima on Radspeedissä kattava, asiaan kannattaa paneutua huolella hyvän myyjän avustuksella.

Studio Cobra KING RADSPEED Driver Back.jpg

Tältä Cobran uusi King Radspeed -maila näyttää takaa.
Tältä Cobran uusi King Radspeed -maila näyttää takaa.
Cobra Golf

Videossa sanon, että oikean nostokulman valinta ei ole säädettävissä draivereissa yhtä kriittistä kuin kiinteissä mailoissa. Toki asiaan kannattaa vieläkin paneutua ennen ostoa.

Mutta yhtä asiaa ihmettelen – olen huomannut, että valtaosa golfareista ei ikinä tartu vääntimeen ja kokeile säätää oman draiverinsa kulmia. Kannustan kokeilemaan, esimerkiksi nostokulman määrällä voi olla suuri vaikutus.

Jos haluat kysyä mailoista jotain tai kertoa omista kokemuksista niin laita Twitterin välityksellä viesti @anttivaalas.

Ps. Väyläpuut ovat suotta jääneet pimentoon viime vuosina hybridien takia. Itse olen ollut innoissani Radspeedin spoonista ja puufemmasta. Kerron niistä muutamalla sanalla videon lopussa.