Hyppää pääsisältöön
GoGolfin päävalmentaja Timo Karvinen näyttää kolme harjoitella, joiden avulla voi parantaa svingiäsi.

Katso videot: Svingin kolme liikesuuntaa, kolme harjoitetta

Svingissä liikutaan pystyssä, vaakatasossa ja kiertäen. Tällä viikolla GoGolfin päävalmentaja Timo Karvinen näyttää kolme harjoitetta, joiden avulla hahmoat svingin liikesuunnat helposti ja nivot ne hyvin yhteen.

Tämän viikon svingivinkit ovat hyvin käytännön läheisiä ja perustuvat pelaajan tuntemuksiin liikkeen aikana.

Golfyönnissä sekoittuu pystysuoran, vaakatason ja kiertosuunnan liikkeet soljuvaksi kokonaisuudeksi. Allaolevien harjoitteiden avulla käydään liikesuunnat yksi kerrallaan läpi, aina yksi liikesuunta edelliseen harjoitteeseen lisäten.

Harjoitteet sopivat erittäin hyvin myös sisätiloissa tehtäväksi.

Pystysuora käsivarsien liike

Aseta pallo keskelle yhdessä olevia jalkoja. Svingaa vapaasti käsivarsilla ja tunne ranteiden tuottama vipuvarsien vauhti.

Useille pelaajille svingin syvimmän kohdan hahmottaminen on helpompaa jalat yhdessä, koska tuolloin svingin muut liikesuunnat eivät häiritse lyöntiä.

Kohteen suuntainen siirtyminen

Seiso jalat yhdessä pallon oikealla puolella. Svingaa ylös käsivarsilla ja ota kohteen suuntainen askel ennen mailan saavuttaessa yläasentoa.

Kohteen suuntainen askel lisää vartalon sivuttaisliikettä kohteeseen ja vasemman jalan painetta maata vasten. Liikejärjestys alhaalta ylöspäin on helppo toteuttaa etuaskeleen avulla.

Vartalon kierto

Aseta pilatespallo käsivarsien väliin ja svingaa.

Pallon ansiosta kädet pysyvät kehon etupuolella kiertoliikkeen aikana.

Harjoitteella viimeistellään kokonaisuus, jonka avulla yhdistät kolmen eri suunnan liikkeet kokonaisuudeksi.

Kuvauspaikka: The Els Club, Dubai

Timo Karvinen on GoGolfin päävalmentaja. Osoitteessa golfvalmennus.fi lisätietoa Timon ja muiden GoGolf-valmentajien opetustarjonnasta ja suosituista talvikursseista pääkaupunkiseudulla ja Tampereen alueella.