Hyppää pääsisältöön
Patrick Reed löi pallon, joka tuomittiin maahanpainuneeks,i vajaan 150 metrin päästä bunkkerista kohden viheriötä
GETTY IMAGES

Lavastiko Patrick Reed pallonsa olleen maahan painautuneena saadakseen dropin parempaan paikkaan?

Patrick Reed (-10) johtaa San Diegossa. Otsikoihin nousi lauantain droppi, jossa sivuosassa ovat toimitsija, tuomari ja videotallenne, joka kumoaa toimitsijan näkemyksen heittäen epäilyksen varjon Reedin päälle.

Patrick Reedin maine golfin sääntöjen rikkojana  on seurannut häntä opiskeluvuosista asti.

Tunnetuin tapaus on vuoden 2019 Tigerin kutsukisasta, jossa Reedin hiekkarharjaukset wastelandissa tallentuivat TV-kuviin, mutta Reed itse ei niitä havainnut.

Historiastaan johtuen Reedin edesottamuksia seurataan tavallista tarkemmalla syynillä.

Lauantaina Torrey Pinesissa oli sateiden jäljiltä hyvin märkää ja pelaajilla väylällä pallon paikan parannusoikeus.

Tilanne: 

Kts. video alempana

Kympillä Reedin toinen lyönti bunkkerista suuntautui vasemmalle karheikkoon. Toimitsija paikallisti pallon Reedille tämän saapuessa.

Reed kysyi, oliko toimitsija nähnyt pallon pomppaavan alastullessaan?

Toimitsijan vastattua kieltävästi, Reed ilmoitti pelikavereilleen nostavansa ja tunnistavansa pallon siltä varalta, että se olisi maahan painuneena omassa alastulojäljessään. 

Noston tehtyään Reed huusi  pelikavereilleen pallon olleen painuneena, ja tarkistuttavansa käsityksensä oikeellisuuden tuomarilta, jonka kutsui paikalle. 

Reed oli myös nostanut pallon ja siirtänyt sen syrjään tuomarin saapumisen ajaksi.

Tuomarille Reed näytti paikan, jossa pallo oli  hänen mukaan maannut ja pyysi tältä tulkintaa / vahvistusta mielipiteelleen.

Tuomio ja pelin eteneminen

Tuomari oli pelaajan kanssa samaa mieltä kosketeltuaan Reedin osoittamaa paikka kädellään. Hän tunsi painuman ja hyväksyi Reedin näkemyksen siitä, että tämä saisi vapaan dropin. 

Reed  droppasi pallonsa vajaan draiverin mitan päähän kohdasta jossa se oli maannut. 

Peli jatkui,  Reed teki karheikosta onnistuneen up & downin nostamalla 43 metrin päästä vajaaseen neljään metriin ja upottamalla puttinsa.

Jälkipyykki ja epäilyksen pitkä varjo:

kts. video alla

TV-lähetyksen kuvanauhalta pallon putoamisen jälkeen näkyy selvästi korkea pomppu, joka vie palloa varmuudella eri kohtaan kuin mihin se putosi.

Pallo ei siis videon perusteella voinut alla alastulojäljessä. Ainakaan omasssaan.

Toimitsijan vastaus nousee mielenkiintoiseen valoon. Hänellä ei tietysti ollut mitään syytä valehdella. Oletettavasti hän ei nähnyt koko tapahtumaa, tai näki sen huonosti. 

Toimitsijan antama vastaus "en nähnyt sen pomppaavan", on tietysti eri vastaus kuin vahvin mahdollinen ilmaus, "pallo on alastulojäljessään."

Reed toimi sääntöjen puitteissa tunnistaessaan palloaan.

Puuhailiko hän tässä tilanteessa jotain muuta? Sitä ei TV-kuva kaukaa kuvattuna tietenkään näytä.

Olisiko tästä asiasta noussut minkäänlaista haloota, jos pelaaja ei olisi ollut Patrick Reed? Tuskinpa

Halusiko Reed saada dropin karheikosta? Se on erittäin todennäköistä, mutta tämä ei tee hänestä vielä syyllistä.

Saiko Reed dropilla etua pallonsa makuuseen?  Hyvin luultavasti sai. Pallo on lähes pinnassa. Tämäkään ei vielä tee hänestä syyllistä. Pelaajat käyttävät sääntöjä hyväkseen.

Varjo Reedin pään päälle lankeaa erityisesti siksi, että epäilevien tuomaiden näkemyksen mukaan hän olisi lavastanut pallon olleen alastulojäljessä tai jopa itse synnyttänyt sen pallo apunaan saadakseen paremman makuun.

Tilannetta käydään videolla läpi, jossa selostaja Jim Nantz tenttaa toista tuomaria,  Ken Tackettia tilanteen kulusta.

Tackett antaa Reedille puhtaat paperit.  Silmiinpistävää on, se kuinka kiukustuneen oloisena herrasmiehenä tunnettu Nantz kuuntelee tuomarin puhetta esittäen vielä jatkokysymyksen liittyen Reedin aiempaan historiaan sääntöjen kiertämisessä.

Että sellainen tapaus tällä kertaa.

Kisan neljäs kierros pelataan myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaa.

Reedin kanssa ykköstilaa jakaa Meksikon Carlos Ortiz. Kahden lyönnin päässä heistä ovat muun muassa Jon Rahm sekä Viktor Hovland.

Farmers Insurance Open, tuloslista

GoGolf suosittelee