Hyppää sisältöön

Liitto räväytti ja satsasi kymmeniä tuhansia markkinointikampanjaan – osti sivun mainoksen 16 suuresta sanomalehdestä

Golfliiton myynti- ja markkinointivastaava Kimmo Rantamäki kertoi

Golfliitto osti mainoksen 16 suuresta sanomalehdestä Suomessa. Mainoksessa kiitettiin muun muassa suomalaisia golfareita vastuullisuudesta ja houkuteltiin uusia pelaajia lajin pariin.

Moni golfin harrastaja eri puolilla Suomessa hieraisi tänään silmiään aamun lehteä lukiessaan. Suomen Golfliitto oli ostanut monesta eri sanomalehdestä sivun mainoksen, jossa kiitettiin nykyisiä golfareita, korostettiin vastuullisen harrastamisen tärkeyttä ja houkuteltiin uusia pelaajia mukaan lajin pariin.

Monessa maakuntalehdessä mainos oli sijoitettu etusivulle, mutta esimerkiksi Helsingin Sanomissa ja Kalevassa mainos löytyi lehden sisäsivuilla.

Näin mainoksessa luki:

Yli 4 miljoonaa kierrosta

148 190 kerta kiitos! 

Kulunut vuosi on ollut monin tavoin vaativa. Iso kiitos vastuullisille suomalaisille, kaikille golfareille, yhteistyökumppaneille, golfyhteisöille ja toimialajärjestöille – teidän ansiostanne olemme voineet harrastaa ja pelata ennätysmäiset yli 4 miljoonaa kierrosta. Se tarkoittaa kävellen yli 40 miljoonaa kilometriä. Suomessa on pian 150 000 rekisteröityttä golfin pelaajaa, joten vastuumme on suuri. Kentällä etäisyydet on pidettävä, mutta rakkaus lajiin yhdistää.

Ensi vuonna pelataan ja liikutaan. taas. Oletko sinä yksi uusi golfari? Lue lisää golfin aloittamisesta ja lajin terveysvaikutuksista golf.fi

– Suomen Golfliiitto

Golfliiton myynti- ja markkinointivastaava Kimmo Rantamäki kertoo, että mainoksella haluttiin kiittää vastuullisesti toimineita golfareita, golfyhteisöjä, toimialajärjestöjä ja yhteistyökumppaneita tästä vuodesta.

”Poikkeusvuosi on vaatinut poikkeustoimenpiteitä, joissa moni golfyhteisö on onnistunut erinomaisesti. Yrityskumppanit ovat haastavassa yhteiskunnan tilanteessa pysyneet liiton tukijoina. Markkinointi- ja viestintätoimikuntamme kanssa käydyissä keskusteluissa asia konkretisoitui. Muu palaute arvostetuilta alan asiantuntijoilta vahvisti käsitystä – ideaa on pidetty hyvänä.”

”Mainoksessa on lajimarkkinointinäkökulma ja siitä on tehty myös ruotsinkielinen versio hieman modifioiden”, hän kertoo.

Kyseessä on mittava panostus, todennäköisesti kyseessä on kautta-aikain suurin yksittäinen golfin tunnettuutta nostava mainoskampanja Suomessa. Rantamäen mukaan 16 printtilehden kattavuus oli hieman vajaa kaksi miljoonaa lukijaa.

Kampanja toteutettiin Kärkimedian ja Keskisuomalainen-konserniin kuuluvien maakuntalehtien kanssa. Mediaostoissa hyödynnettiin erilaisia tarjouksia, joista Rantamäki mainitsee esimerkiksi lehtitalojen Black Friday -kampanjan.

Tarkkaa hintaa kampanjalle Rantamäki ei kertonut, mutta hän vahvisti, että kyseessä on kymmenien tuhansien eurojen satsaus.

”Teemana oli tehdä ”etusivun kampanja”. Koska mediatiloja oli rajallisesti saatavissa ennen joulua, sisäsivuja hyödynnettiin enimmäkseen, mutta yhtälöstä tuli varsin kattava ja hyvä ajatellen koko Suomea. Sunnuntai-Hesarissa oli myös kokosivu ja sen kautta digitaalinen näkyvyys”, Rantamäki sanoo.

”Varmasti Kärkimedia ja MEKS voivat vahvistaa, että kyseessä oli hyvin kustannustehokas paketti.”

Millaisia ajatuksia Golfliiton kampanja herätti? Kommentoi alle.

Etsi luettavaa