Hyppää pääsisältöön

Näin hallitset pallon lentorataa ja kierrettä alastulon jälkeen – chippaa passiivisin rantein

Chipin tärkeimpiä ominaisuuksia on taito hallita pallon lentorataa ja alastulon kierrettä. Tämä edellyttää hallittua osumakulmaa ja kontrolloitua lavan nostokulmaa.

Aktiivinen vartalonkierto ja passiiviset rannekulmat ovat avain toistettavaan osuman hallintaan.

Tässä jutussa GoGolfin huippuvalmentaja Timo Karvinen (PGA) kertoo konkreettisia vinkkejä, joiden avulla löydät konkreettisia vinkkejä tärkeän lähipelilyönnin parantamiseen.



Vähennä rannekulmaa alkuasennossa

Käsivarsien ja mailan varren välinen kulma eli rannekulma tulisi olla pieni chipin alkuasennossa. Seiso riittävän pystyssä asennossa, nosta kämmenet korkealle ja mailan varsi pystyyn.

Tämä havainnollistuu alla olevassa kuvassa, johon on piirretty suora katkoviiva, jossa mailan varren ja käsivarsien kuva on sama.

Rannekulmat.jpg

Minimoi rannekulmat alkuasennossa.
Minimoi rannekulmat alkuasennossa.

Aktiivinen kierto, passiiviset ranteet

Hyvillä chippaajilla käsivarret ovat usein rentoina ja kyynärpäät lähellä kehoa. Liike tuotetaan aktiivisella hartioiden kierrolla ja passiivisella ranteiden käännöllä. Näin lavan liike on laaja ja maila kulkee pitkän matkaa maan suuntaisena. Svingin syvintä kohtaa kontrolloidaan ylävartalon painopisteellä.

karvinen_chippi_1_3.jpg

Käsivarret ovat taittuneet pitäen kyynärpäät lähellä kehoa.
Käsivarret ovat taittuneet pitäen kyynärpäät lähellä kehoa.

Säädä lentokaarta lavan asennolla

Mikäli rullausmatkaa halutaan lyhentää, avataan lavan asento alkuasennossa. On huomioitavaa, että pienikin muutos vaikuttaa merkittävästi pallon lentorataan. Samaa tekniikkaa hyödyntäen voimme selvittää useita tilanteita silloin kun pallon makuu on hyvä.

Karvinen_chippi_lavanasento.jpg

Lavan asennon pienikin (5 astetta) avaaminen muuttaa lentokaarta merkittävästi.
Lavan asennon pienikin (5 astetta) avaaminen muuttaa lentokaarta merkittävästi.

Harjoittele toistettavuutta

Oiva alkukauden harjoite chipin etäisyyksien hallintaan ovat toistot riittävän pieneen kohteeseen.

Merkitse esimerkiksi narulla tai tiillä säteeltään noin puolen metrin kohde reiän ympärille ja päätä ennalta, kuinka monta palloa tulee päätyä kohteeseen.

Etene esimerkiksi viiden metrin välein kauemmas.

Karvinen_chippi-6.jpg

Tavoitteellinen harjoittelu auttaa parantamaan kierrostulosta.
Tavoitteellinen harjoittelu auttaa parantamaan kierrostulosta.

Timo Karvinen valmentaa muun muassa Suomen ykköspelaajaa Sami Välimäkeä. Hän opettaa Hills by GoGolfissa, GoGolf Rangella Leppävaarassa ja GoGolf Loungessa Espoon Kerassa. Osoitteessa golfvalmennus.fi lisätietoa Timon opetustarjonnasta. Kuvauspaikka Dubai Creek Golf & Yacht Club.