Hyppää sisältöön

Näin muodostuvat PGA Tour -jyrän tulot

Palkintorahat muodostavat PGA Tour -pelaajan pääansion. Sponsorituloilla katetaan kulut ja vähän jää ylikin.

Palkintorahat muodostavat vain osan huippupelaajien ansioista. Golf.com selvitti, mistä kaikkialta ja kuinka paljon rahaa virtaa 125 parhaan pelaajan pankkitilille.

Golf.com kysyi kymmenkunnalta pelaaja-agentilta, miten korkealla tasolla pelaavien ammattilaisten tulot muodostuvat.

Tulonlähteitä on kaksi: palkintorahat ja sponsoritulot. Mitä parempi ja tunnetumpi pelaaja, sitä enemmän hän tienaa yhteistyökumppanuuksilla suhteessa palkintorahoihin.

Näkyvin paikka, jonka pelaaja voi yhteistyökumppanille tarjota, on hattu. Se on samalla myös arvokkain paikka, jonka pelaaja voi myydä yhteistyökumppanille. Yritys, joka haluaa saada huippupelaajan lippikseen logonsa täytyy olla valmis maksamaan siitä 250 000–500 000 dollaria.

Logon paitaan saa edullisemmin. Paikkoja on useita, eivätkä ne erotu kuvista yhtä hyvin kuin hatussa oleva logo, joten hintalappukin on pienempi: 50 000–100 000 dollaria.

Välinediilistä pelaajat saavat noin 100 000 dollaria – se pitää luonnollisesti sisällään bägin, joka on suuri mainospinta.

Pallodiilit myydään erikseen. Siitä välinevalmistajat ovat valmiita maksamaan 50 000–100 000 dollaria lisää.

Tähän päälle tulevat palkintorahat. Golf.comin mukaan kiertueen 125 parasta pelaajaa tienaavat keskimäärin 2 miljoonaa dollaria palkintorahaa. Kun tähän lisätään keskimäärin 700 000 dollarin sponsoritulot, tulee summaksi 2,7 miljoonaa euroa.

Pelaajien kulutkin ovat melkoiset. Golf.com arvioi, että kausi PGA Tourilla maksaa caddie-, matkustus-, valmennus ja muiden kuluineen yli puoli miljoonaa dollaria.

Näin ollen PGA Tour -pelaajan kaudesta jää käteen ennen veroja keskimäärin hieman yli 2 miljoonaa dollaria.

Tähtipelaajat, kuten Tiger Woods, Rory McIlroy ja Phil Mickelson, ovat asia erikseen. Heidän markkina-arvonsa on niin suuri, että sponsoritulot voivat olla moninkertaiset verrattuna palkintorahoihin.

Kannattaa myös muistaa, että yleensä yhteistyökumppanuuksiin pelaajille sisältyy muitakin velvollisuuksia kuin pelkän logon brodeeraminen lippikseen tai paitaan. Yritykset haluavat pelaajat yleensä myös omiin tapahtumiin, mikä on poissa harjoittelusta ja vapaa-ajasta.

Lähde: Golf.com

Etsi luettavaa