Hyppää pääsisältöön
Lähiaikoina golfia saadaan pelata helteisissä olosuhteissa.
Getty Images

Sääkartat hehkuvat nyt punaisena – Tässä kuusi vinkkiä helteellä pelaamiseen

Lappia lukuunottamatta sääkartat hehkuvat nyt punaisina. Tässä kuusi vinkkiä golfkierrokselle helteisessä säässä.

1. Hakeudu varjoon

Varjo.jpg

Paahteella kannattaa hakeutua varjoon aina kun mahdollista.
Paahteella kannattaa hakeutua varjoon aina kun mahdollista.
Getty Images

Hakeudu suojaan auringolta aina, kun se on mahdollista. Jos joudut odottelemaan lyöntivuoroasi mene esimerkiksi puun alle tai muuhun varjoiseen paikkaan. 

Pallolle kävellessäsi voit suojautua auringolta pitämällä sateenvarjoa päälläsi. 

Helteellä golfautolla pelaaminen on järkevä vaihtoehto, koska sen katto suojaa auringolta ja autolla pelaaminen vähentää rasitusta.

2. Juo riittävästi vettä

kalle_vesi.jpg

Kalle Samoojan kaltaiset ammattilaiset tietävät, kuinka tärkeää on juoda vettä helteisellä golfkentällä.
Kalle Samoojan kaltaiset ammattilaiset tietävät, kuinka tärkeää on juoda vettä helteisellä golfkentällä.
Getty Images

Helteellä ihmisen pitäisi juoda vettä 1–1,5 litraa päivässä. Toinen mokoma pitäisi saada vielä ruoan mukana, joten suosi helteellä hedelmiä ja salaatteja, koska ne sisältävät vettä.

Rasituksen aikana veden tarve kasvaa. Tällaisia keleillä kierroksen aikana olisikin hyvä nauttia vettä runsaasti.

Kierroksen aikana sinun ei pitäisi kokea janontunnetta. Jos on vähänkin jano, olet todennäköisesti juonut liian vähän.

Alkoholia ja kofeiinia, jota on esimerkiksi kahvissa ja energiajuomissa, ei kannata juoda helteellä. Ne kuivattavat elimistöä. Jos kuitenkin nautit kierroksen puolivälissä esimerkiksi oluen tai kahvin, juo kylkeen lasillinen vettä. Myös hyvin sokeripitoisia juomia kannattaa välttää.

3. Huolehti suolatasapainosta

pahkina.jpg

Pähkinät ovat hyvää evästä kierrokselle.
Pähkinät ovat hyvää evästä kierrokselle.
Getty Images

Liiallinen vedenjuominen voi sekin olla vaarallista, jos samaan ei aikaa ei huolehdi suolatasapainon säilymisestä. Hikoilu haihduttaa elimimistöstä suoloja entisestään.

Siksi kannattaa syödä ennen kierrosta ja mutustella jotain pitkin kierrosta, vaikka helteellä näläntunnetta ei helposti synnykään.

Jos sinun alkaa tehdä mieli sipsejä tai muuta pikkusuolaista, suolatasapainosi on todennäköisesti liian alhainen.

Suolatasapainon heikkemisen oireet muistuttavat liian alhaisen nestetasapainon oireita. Jos koet päänsärkyä, heikkovointisuutta tai ärtymystä, mieti oletko syönyt tai juonut liian vähän.

4. Pukeudu oikein

lierihattu.jpg

Leveä lierihattu suojaa auringolta kasvoja ja niskaa.
Leveä lierihattu suojaa auringolta kasvoja ja niskaa.
Getty Images

Shortsit ja pelipikee ei välttämättä ole paras yhdistelmä, kun aurinko porottaa kirkkaalta taivalta. Järkevämpää voi olla pukeutua pitkähihaiseen ja -lahkeiseen peliasuun, jotka ovat kevyesti löysät.

Leveälierinen hellehattu suojaa puolestaan kasvoja ja niskaa haitallisilta uv-säteiltä. Joka tapauksessa kannattaa laittaa päähän lippis tai vastaava helteeltä paahteella.

5. Suosi aamu- ja iltakierroksia

aamukierros.jpg

Aikaisin aamulla ja myöhään illalla on fiksumpi pelata helteillä. Onneksi Suomessa riittää valoa kesäisin.
Aikaisin aamulla ja myöhään illalla on fiksumpi pelata helteillä. Onneksi Suomessa riittää valoa kesäisin.
Getty Images

Jos mahdollista, pelaa golfia aikaisin aamulla tai myöhään illalla, jolloin ei vielä ole yhtä kuuma. Onneksi golfkentillä on tällöin usein myös tilaa.

6. Viilennä kehoa

Pyyhe.jpg

Kastele helteellä pyyhe kylmällä vedellä ja viilennä sillä kehoa kierroksen aikana.
Kastele helteellä pyyhe kylmällä vedellä ja viilennä sillä kehoa kierroksen aikana.
Getty Images

Kehoa voi viilentää myös kierroksen aikana. Voit kastella vaatteitasi viileällä vedellä. Mukaan kannattaa varata myös ylimääräinen pyyhe, jonka kastelemalla saat kasvoillesi ja päähäsi kylmäkääreen.

Kierroksen jälkeen on järkevää mennä kylmään suihkuun klubilla tai kotona. Kotimatkalla kannattaa myös laittaa autossa ilmastointi viileälle.